
NA ROK SZKOLNY
2024/2025
Miło nam poinformować, że nasz kolejny projekt eTwinning realizowany w Zespole Szkół nr 5 w Sanoku dołączył do prestiżowej grupy projektów odznaczonych Krajową Odznaką Jakości (National Quality Label) [KOJ]. 23 lipca 2024 otrzymaliśmy informację, że National Support Organisation Poland uznała spełnienie kryteriów KOJ i gratuluje nam udanego projektu.
Dodatkowo projekt, o którym mowa: S.T.E.A.M for Renewable Energy. "Empowering Tomorrow's Innovators: S.T.E.A.M. Exploration of Renewable Energy for Students Aged 13-19” spełniał również wymóg stosowania przez naszą instytucję priorytetów programu Erasmus+. Projekt uwzględniał aspekty włączania i różnorodności, transformacji cyfrowej, środowiska i wspólnych wartości. Niniejszy projekt był powiązany z wdrożeniem nabytych umiejętności stosowania narzędzi cyfrowych przez kadrę podczas zagranicznego kursu: “Interactive ICT-based and web tools for an effective blended, flipped and cooperative learning” w ramach projektu nr: 2022-1-PL01-KA121-SCH-000064635 programu Erasmus+. W projekcie eTwinning wzięli udział: Wiktoria Baran, Sonia Gęgotek, Daria Hołotka, Eriks Skarsheugs, Faustyna Solan, Jakub Zajdel, Alicja Skalska, Natalia Ślusarczyk, Roksana Gosztyła i Nadia Cebula – uczniowie kl. 1TZ.
Uczestnicy projektu zajmowali się tematyką konwencjonalnych i odnawialnych źródeł energii w Polsce i na świecie. Wraz z partnerami z Turcji i Jordanii poznawali wyzwania, zalety i wady poszczególnych źródeł energii. Jednym z efektów projektu były wspólnie tworzone prezentacje. Poniżej link do krótkiego podsumowania współpracy uczniów.
Album podsumowujący współpracę uczniów
Gratulujemy odznaczenia i życzymy naszym uczniom następnych sukcesów na polu badawczym.
Zakończył się drugi tydzień szkoleń w ramach akredytowanego projektu 2023-1-PL01-KA121-SCH-000135484 programu Erasmus+. Czas uczestnikom płynął bardzo szybko, bo program kursu:
Art as Therapy: Self-Expression and Special Needs in Art Education and We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom był ambitny, a materiału do przerobienia dużo.
Kurs zakończyło rozdanie certyfikatów potwierdzających nabyte umiejętności. Pan Witold Wasyliszyn, uczestnicząc w dwutygodniowych zajęciach w Barcelonie, zobaczył wiele miejsc, które sprawiają, że miasto to jest tak pięknym i chętnie odwiedzanym przez turystów. Spenetrował wnętrza niektórych budynków, które w ubiegłym tygodniu widział jedynie z zewnątrz, widział morze i oceanarium oraz poznał dość dokładnie barcelońskie metro; mniej więcej pół metra ;) W czasie warsztatów poznał nauczycieli z innych krajów i dowiedział się jak tam działa szkolnictwo.
Na zdjęciach wykonanych przez Martę Mandolini, Sarę Sugar i Witolda Wasyliszyna możecie zobaczyć różne działania w ramach szkoleń, różne ciekawostki Barcelony oraz fragment zbiorów muzeum wszystkiego z ekspozycją dagerotypów.
Z przyjemnością informujemy, że 9 lipca 2024 nasza szkoła otrzymała Krajową Odznakę Jakości (National Quality Label).
Jest to wyróżnienie nadawane przez eTwinning National Support Organisation za realizację projektów eTwinning, których istotą jest współpraca uczniów szkół partnerskich.
Aby wnioskować o odznakę projekty muszą charakteryzować się również:
Nasz nagrodzony projekt to efekt polsko-niemieckiej współpracy szkół. 4 polskie szkoły partnerskie zostały odznaczone. Czekamy na ocenę niemieckiego partnera.
Realizacja tego projektu eTwinning była powiązana z akredytowanym projektem Erasmus plus nr 2022-1-PL01-KA121-SCH-000064635 i wynikała z udziału nauczyciela języka angielskiego, p. Aliny Dulęby, w szkoleniu w Padwie pt.: “Interactive ICT-based and web tools for an effective blended, flipped and cooperative learning”, 29 stycznia 2024 – 2 lutego 2024r.
Gratulacje dla dziewiątki uczniów z klasy 1TF: Mai Bobyk, Marleny Bocoń, Amelii Drozd, Oliwera Jastrzębskiego, Aleksandry Kocyły, Pawła Koniecznego, Anastasii Pavliuk, Julii Sobolak i Kornelii Papugi, którzy przez 5 miesięcy dokładali starań, aby ich projekt został doceniony.
Poniżej link do produktu końcowego projektu:
oraz prezentacja działań naszych uczniów w zadaniach projektowych:
Pierwszy wyjazd szkoleniowy w ramach Akredytowanych projektów na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej z projektu: 2023-1-PL01-KA121-SCH-000135484 odbywa się w dniach: 1 lipca – 13 lipca 2024.
Pan Witold Wasyliszyn uczestniczy w kursie w Barcelonie prowadzonym przez Martę Mandolini, trenerkę nauczycieli w Europass Teacher Academy. Kurs nosi tytuł: Art as Therapy: Self-Expression and Special Needs in Art Education and We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom. Zajęcia odbywają się w pracowni, a jedne odbyły się w Narodowym Muzeum Sztuki Katalonii. Na zdjęciach w galerii możecie zobaczyć prezentującego swój kraj i szkołę uczestnika,
jakiś fragment remontowanej Barcelony, wspomniane muzeum, dzieło "Mężczyzna z monoklem" i jego interpretację w wykonaniu pani Marty, niewielkie dzieło Picassa. Możecie również podziwiać dzieła wykonane przez Pana Witka: "Nieporozumienie", którego pierwsza część była tworzona bez udziału świadomości (jak widać: tak też można) oraz inspirowana dziełami hiszpańskich modernistów rzeźba "Obudzona kobieta". Pan Wasyliszyn poznał wartość swojego malarskiego talentu i już zaplanował, że w wakacje będzie malował sufit w łazience.
Pozdrawia wszystkich spod smoczego domu (Casa Batlló).
Czytaj więcej: Szkolenia nauczycieli ZS5 w Programie Erasmus+ w Barcelonie, Hiszpania
W roku szkolnym 2023/2024 w naszej szkole powstał międzynarodowy projekt
pod nazwą : „Life in a Snapshot”. Był on realizowany na platformie eTwinning (European School Education Platform) we współpracy ze szkołami z Hiszpanii oraz Turcji.
W projekcie wzięło udział 24 uczniów z trzech szkół średnich: Zespół Szkół nr 5 w Sanoku, INS Tremp w Hiszpanii oraz Mehmet Akif Ersoy Vocational and Technical Anatolian High School w Bartın w Turcji.
Nadzór nad projektem pełniło dziewięciu nauczycieli, w naszej szkole byli to p. Wioletta Trzciniecka, p. Witold Wasyliszyn oraz p. Alina Dulęba.
Celem projektu było między innymi umożliwienie uczniom nawiązania kontaktów oraz współpracy z innymi szkołami w Europie, a także poszerzanie wiedzy o innych krajach, rozwijanie świadomości kulturowej, wzmacnianie postawy otwartości oraz tolerancji,
a także rozwijanie kreatywności i wrażliwości artystycznej.
W projekcie uczniowie mieli za zadanie między innymi wykonanie zdjęć ukazujących różne aspekty ich życia takie jak: dom, szkoła, hobby, pasje, ulubione miejsca itp. Następnie zdjęcia te zostały umieszczone na platformie European School Education Platform, gdzie wszyscy uczestnicy projektu mieli okazję obejrzeć je i dowiedzieć się więcej o swoich rówieśnikach w innych krajach. Na zakończenie projektu uczniowie wybrali najciekawsze ich zdaniem zdjęcia, z których powstała prezentacja multimedialna.
Mamy nadzieję, że dzięki udziałowi w tym projekcie jego uczestnicy mogli rozwinąć swoją kreatywność, zaś nawiązane kontakty zaowocują niedługo dalszą współpracą i być może kolejnymi projektami…
Poniżej umieszczamy link do prezentacji ( w formacie PDF) .
Zachęcamy do obejrzenia finałowego efektu naszej pracy. Autorami wszystkich zdjęć w prezentacji są uczniowie.
Dziękujemy wszystkim za udział w projekcie i życzymy udanego odpoczynku oraz wielu ciekawych fotografii wakacyjnych plenerów!
Język polski
27.08.2024– godz. 10.00 sala 207
Planowanie i ocena żywienia
28.08.2024– godz. 10.00 sala 2
Planowanie i wykonywanie usług gastronomicznych
29.08.2024– godz. 10.00 sala 2
Podstawy fryzjerstwa
27.08.2024 – godz. 9.00 – sala 106
Techniki fryzjerskie
28.08.2024 – godz. 9.00 – sala 106
Język angielski
29.08.2024 – godz. 10.00 – sala 1
Matematyka
28.08.2024 – godz. 10.00 – sala 101
Język niemiecki
29.08.2023 – godz. 12.00 – sala 1
Uczniowie rozpoczęli wakacje, a dla nauczycieli to okres urlopowy. Część nauczycieli w tym czasie spędzi tydzień lub dwa tygodnie szkoląc się za granicą w ramach programu Erasmus+. Akcja kluczowa: Mobilność edukacyjna. W naszym drugim akredytowanym projekcie na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej będziemy realizować 4 cele Europejskiego Planu Erasmusa:
Aby zrealizować te cele w tym roku 12 nauczycieli weźmie udział w Hiszpanii w kursach pt.:
Wszystkie zajęcia będą odbywać się w języku angielskim.
Pierwszy kurs z projektu: 2023-1-PL01-KA121-SCH-000135484 zaczyna się 1 lipca.
Życzymy inspirujących zajęć i niezapomnianych wrażeń z pobytu w pięknej Hiszpanii.
Model uczenia się S.T.E.A.M obejmuje naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę. Skrót pochodzi od angielskich słów: Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics. Model zajęć angażuje obydwie półkule mózgowe podczas lekcji. Rozwija zdolność logicznego i krytycznego myślenia oraz kreatywność i wyobraźnię. Zajęcia wykorzystują metodę projektu. Grupa uczniów z klasy 1TZ wraz z uczniami z Turcji i Jordanii testowała ten model w projekcie eTwinning
pt.: S.T.E.A.M. for Renewable Energy "Empowering Tomorrow's Innovators: S.T.E.A.M Exploration of Renewable Energy for Students". Finalnym efektem projektu była symulacja nowoczesnego miasta: smart city simulation. Zanim ta symulacja powstała uczniowie mogli poznać kolegów i koleżanki z zupełnie odmiennych kulturowo krajów poprzez platformę Twinspace. Jest to przestrzeń do współpracy szkół i realizacji projektów. Na platformie uczniowie przedstawiali się, poznawali uczniów szkół partnerskich i prezentowali wyniki swoich badań nad tradycyjnymi i odnawialnymi źródłami energii.
Czytaj więcej: Edukacja w modelu S.T.E.A.M. Projekt eTwinning
Koniec roku szkolnego zwiastuje zakończenie projektów edukacyjnych. W najbliższych dniach zakończy się projekt eTwinning zatytułowany: Doctor A.I. - Professions in the Crosshairs of A I- zawody na celowniku sztucznej inteligencji.
W projekcie brało udział 9 uczniów klasy 1TF, którzy zaznajamiali się z możliwościami narzędzi cyfrowych i zastanawiali się nad tym, jak sztuczna inteligencja wpłynie na rynek pracy.
Wśród zastosowanych narzędzi uczniowie wykorzystali generator avatarów - Avachara.com do tworzenia własnych wirtualnych wizerunków, generator obrazów AI na Padlecie, aby przedstawić swój wymarzony zawód oraz Postermywall.com aby zaprojektować logo projektu.
W aplikacji AnswerGarden projektowicze odpowiadali na pytanie jakie funkcje AI może pełnić w firmie.
Uczniowie mieli okazję porównać tradycyjne sprzęty z nowoczesnymi wynalazkami, co uwiecznili na fotografiach. Przyglądając się malarskim dziełom sztuki w wirtualnych muzeach odnajdywali zawody, które odchodzą w przeszłość. Z tych obrazów powstała wirtualna wystawa na prezentacji google.
Ostatnim etapem projektu była próba stworzenia własnej firmy w grupach międzynarodowych. Uczniowie przy użyciu AI znajdowali pomysły na nazwę firmy i tworzyli logo. Szablon Business model canva w internetowym edytorze Edit.org ułatwił im opracowanie koncepcji firmy. Generator obrazów AI stworzył reklamę firmy.
Efekty pracy uczniów można podziwiać na platformie eTwinning. Poniżej mała próbka ich działań.
Strona 10 z 109